Málta útikalauz

MÁLTA ÚTIKALAUZ

Nemrég 5 szuper napot töltöttünk Máltán a barátommal. Május még előszezonnak számít itt, de számunkra tökéletes volt az időpont. Gyönyörű napsütéses napjaink voltak, kellemes 25 fokokkal és kevesebb turistával a nyári hónapokhoz képest. Bár fürdéshez a víz nekünk nagyon hideg volt, de ez nem is elsődleges szempont, inkább kirándulni mentünk. Málta nagyon kicsi ország, így akár rövid idő alatt is sok mindent lehet látni, de azért érdemes kb. egy hetet eltölteni, mert akad bőven látni- és tennivaló.

PRAKTIKUS INFORMÁCIÓK

Elhelyezkedés: A Földközi-tengeren, Szicíliától délre
Hivatalos nyelv: máltai és angol
Hivatalos pénznem: Euró
Javasolt itt töltött idő: 5-7 nap
Javasolt utazási időszak: bármikor
Idejutás: Ryanair vagy WizzAir közvetlen járattal
Belépés: személyi igazolvány elég, mivel Uniós tagország

EGY KIS TÖRTÉNELEM

Málta történelme jóval a Kr. előtti időszakra nyúlik vissza. Az első betelepülők Szicília felől érkeztek, de az évszázadok során jártak itt a föníciaiak, rómaiak és a franciák is. A II. világháború után Málta Nagy-Britannia fennhatósága alá került, függetlenségét 1964. szeptember 21-én kiáltották ki. 1974 óta köztársaságként működik, az Európai Unióhoz 2004. május 1-jén csatlakozott. Ennél jobban nem is szeretnék belemenni a részletekbe, akit jobban érdekel, utána tud olvasni.

malta

AUTÓBÉRLÉS & TÖMEGKÖZLEKEDÉS

Málta elég kis területű ország, nincsenek olyan nagy távolságok. Eleinte gondoltam autóbérlésre én is, de amikor kiderült, hogy a legtöbb helyen 1000-1200 Eurót kérnek letétbe, akkor elvetettem az ötletet. Ráadásul a bal oldalon vezetnek, ami miatt nem éreztem volna olyan komfortosnak a helyzetet. Utólag is jó döntés volt mellőzni a bérlést, hiszen elég nagy dugók is alakulnak ki a városokban és busszal is el tudtunk jutni mindenhova.

Megérkezés után, egyből a reptéren vettünk a Malta Public Transport iroda előtt található automatából tömegközlekedési kártyát (tallinja card), mely 7 napra szólt és korlátlan számú utazásra jogosított. Ez a kártya került 21 Euróba. Ez egy plasztik kártya és minden alkalommal, amikor felszállunk a buszra, le kell csipogtatni. Szerintem ez nagyon praktikus volt, mivel felszálláskor nem kellett mindig apró után kotorni és ezzel feltartani a sort. Egyébként egy darab buszjegy 1,50/2/3 Euróba kerül (tél/nyár/éjszaka) és 2 óráig érvényes, tehát átszálláskor is. Több információ és árak itt.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

A buszozásról Máltán még érdemes tudni, hogy le kell inteni a buszokat, különben nem állnak meg. A szigeten mindenhova el lehet jutni így, akár még a híresebb sziklaegyüttesekhez is a parton. A menetrend tájékoztató jellegű, kb. sosem akkor jön a busz, amikorra ki van írva, ezért ha időre kell menni valahova, érdemes előbb indulni. Érdekes volt még az is, hogy ha láthatóan tele van a busz, akkor a sofőr vagy meg sem áll a megállóban vagy ha felszállás közben telik meg, akkor becsukja az ajtót az orrod előtt, ha úgy ítéli meg, hogy nincs már több hely. Ezért bele kell kalkulálni, hogy lehet csak a következő busszal tudsz elmenni. A Google Maps amúgy tökéletesen megfelel a navigálásra, jól kiírja, hogy melyik buszra kell szállnod, hol kell átszállni stb.

HELYEK, AHOL JÁRTUNK

• Valletta: Málta fővárosa nagyon hangulatos. Az utcaképet a jellegzetes színes, kiálló faablakok határozzák meg. Valletta kis területe miatt könnyen bejárható gyalog is. Ha szép kilátópontra vágyunk, akkor érdemes felkeresni a Felső- és Alsó Barakka Kertet. Illetve amit még mindenképp ajánlok, az a Szent János Társkatedrális meglátogatása. A belépő 10 €-ba kerül és audio guide segítségével ismerhetjük meg jobban a templom történetét. Gyönyörű arany díszítések, freskók és márvány padló borítja. Caravaggio egyik leghíresebb festményét is itt tudjuk megtekinteni.
  • Kék Lagúna: Comino szigetén található egy kis öböl, ahol a tenger vize a kék 50 árnyalatában pompázik. Mesés látvány az egész, mindenképp látni kell. Cirkewwa kikötőnél (Málta északi része) a buszról leszállva egyből ott álltak emberkék, akik hirdették az utat és 16 €-ba került az oda-vissza hajóút egy főnek, az odajutás kb. 10-15 percet vett igénybe. A lagúnánál van sok food truck, ahol kb. ugyanazokat lehet kapni. Fel kell készülni, hogy kicsi a strand része és nagyon sokan vannak.
  • Marsaxlokk: Egy kicsi halászfalu a sziget déli részén, mely a kikötőjében horgonyzó színes halászhajóiról híres. A hajók orrára szemek vannak festve, melyek a gonosz erőket hivatottak távol tartani, amikor a halászok a tengeren vannak. A part mentén szuveníres standok és sok étterem található, ahol elsősorban halas ételeket lehet enni.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

• Mdina: Sokáig Málta fővárosa volt a városfallal körülvett település. Érdemes felkeresni, hiszen a szűk, macskaköves kis utcákon sétálva kicsit visszarepülhetünk az időben. Mi megnéztünk a Knights of Malta nevű viaszbáb múzeumot. A kiállítás egy 3D-s rövidfilm vetítéssel kezdődött, majd utána haladtunk tovább audio guide segítségével a kiállításon, ahol külön jelenetek voltak berendezve nagyon élethűen és a máltai lovagokról tudtunk meg sokat. Szerintem érdekes volt és ha többet szeretnél megtudni Málta történelméről, akkor ajánlom.

• Mosta: A település legfőbb nevezetessége a La Rotunda nevű templom, mely a római Pantheon alapján épült az 1800-as évek közepén. Mi Mdina felé menet ejtettük útba, hiszen itt mindenképp át kellett szállnunk egy másik buszra, de ha már itt jártunk, tartottunk egy kis szünetet és belülről is megnéztük a Rotundát.

• Popeye Village: Az 1980-as Popeye című musical díszlete, melyben Robin Williams szerepelt. Nagyon szép látványt nyújt az öbölben a sziklafal alatt. Aquaparkként is működik a nyári hónapokban, de mi “téli” időszakban jártunk itt, amikor nem nyújt olyan sok szórakozási lehetőséget, ezért kihagytuk a belépést. Részletes programlehetőségek itt.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

• Mediterraneo Marine Park: Ha őszinte akarok lenni, akkor csak a delfinek miatt mentünk el. A park nem túl nagy, nincs is olyan sok állat és kinézetre sem a legmodernebb, hogy úgy mondjam. Három bemutató van, melyek kb. 20-30 percesek (papagájok, fókák és delfinek), de lehetőség van az állatokkal fotózkodni és delfinekkel úszni is akár. Ami viszont szimpatikus volt, hogy a bemutatók során azt mondták el, hogyan gondoskodnak az állatokról, hogyan vizsgálják meg őket, hogy egészségesek-e stb. Mi a delfinekkel való fotót választottuk és újfent hatalmas élmény volt. Hivatalos honlap itt.

EGYÉB HASZNOS INFÓK

• Konnektor típus: Máltán G típusú konnektorok vannak, amilyenek Angliában is, ezért érdemes hozni egy átalakítót.
  • Szállás: Mi Sliema környékén szálltunk meg és szerintem tökéletes volt a lokáció. Innen könnyen el lehet jutni bárhová a szigeten belül, sok étterem volt a part menti utcákon. Közel volt Vallettához és a reptér is könnyen megközelíthető.
  • Árak: Általánosságban szerintem korrekt árak voltak Máltán, bár lehet ezt az előszezonnak is köszönhetjük. Pizzériákban, olcsóbb éttermekben már 20-25 €-ért is jól lehet lakni két személyre.

Az 5 napunk ellenére úgy érzem elég sok mindent meg tudtunk nézni, de persze még lett volna látnivaló bőven. Ha több időnk van, tuti átmentünk volna Gozo szigetére is. Te jártál már Máltán? Mik voltak a kedvenc helyeid? Ha bármi kérdésed van Máltával kapcsolatban, szívesen válaszolok a kommentek között.