Izland télen + 4 napos útiterv

Izland már jó ideje a bakancslistám előkelő helyén szerepelt, de sokáig halogattam az utat, tudva, hogy az egyik – ha nem a – legdrágább ország a világon. Tavaly mégis szembe jött velem egy elég jó árú repülőjegy Reykjavíkba, ami pont arra a hétre szólt, amikorra volt egy hét szabim betervezve. Én pedig ezt égi jelnek vettem.

Előzetes terveimben úgy képzeltem, hogy majd júniusban utazom Izlandra, amikor szinte sosem megy le a nap, csillagfürt mezők borítják a tájat és még lundákat is lehet látni. Mégis decemberben kötöttem ki ott. Ennek pedig egy nagyon nyomós oka volt: télen kb. fele annyiba kerül minden, mint nyáron. A szállások is jóval olcsóbbak és a repjegyet is kb. feléért lehetett megvenni, mint a nyári hónapokra. Kompromisszumot kellett kötnöm és utólag rájöttem, hogy Izland télen is csodaszép. Külön bónusz volt, hogy első napunkon még zölden láttuk a tájat, aztán másnap reggelre meg behavazódott minden és egy téli csodavilágba kerültünk. Annyira gyönyörű volt az egész.

PRAKTIKUS INFORMÁCIÓK

Elhelyezkedés: szigetország az Atlanti-óceán északi részén
Lakosság: ~350 000 fő
Nyelv: izlandi, de szinte mindenki beszél angolul is
Éghajlat: szubarktikus, de a Golf-áramlat jóval enyhébbé teszi
Pénznem: izlandi korona (ISK), 1 ISK= 2,5 Forint
Beutazás: magyar állampolgároknak elegendő a személyi igazolvány

AUTÓBÉRLÉS & TÖMEGKÖZLEKEDÉS

Az egyik legegyszerűbb módja, hogy felfedezd Izlandot, az autóbérlés. A legtöbb látnivaló természeti, tehát nem buszmegállók környékén van. Tömegközlekedés, mint olyan, nem igazán van Izlandon, csak Reykjavík környékén. Márpedig a fő látnivalók itt nem a fővárosban vannak. Ezért vagy autóbérlés vagy buszos túrákra befizetés van. Előbbi még olcsóbban is kijöhet, ha többen vagytok.

Mi a Lagoon Car Rental-on keresztül béreltünk egy négykerék-meghajtású autót. Olvastam, hogy sok esetben ajánlott inkább egy magasabb kategóriájú, terepjárósabb autót bérelni és ugyan csak a főbb látnivalóknál jártunk, amik viszonylag könnyen megközelíthetőek, azért a téli, havas útviszonyokban nagyon jól jött a nagyobb autó. Semmilyen probléma nem volt, nagyon simán ment a havas utakon is. A legtöbb cég elég nagy összegeket, százezreket kér letétbe, de szerencsére a Lagoon-nál egyáltalán nincs ilyen. Viszont a biztosítást ajánlott megkötni és kifizetni a plusz díjat, mert az útviszonyok Izlandon nem a legjobbak és elég gyakori a kavicsfelverődés is. Nálunk is volt egy, amikor egy kamion elhúzott mellettünk, akkor egy kavics felpattant a szélvédőre, ami eléggé meg is látszott. Köszönhetően a biztosításunknak, nem kellett ezért fizetnünk.

A tankolás kicsit másként működik Izlandon, mint itthon. Azt leszámítva, hogy a benzin is jóval drágább, teljesen önkiszolgáló tankolás van. Ez azt jelenti, hogy közvetlenül a töltőállomás mellett van egy automata, ahol kiválasztjuk, hogy hányas helyen állunk, milyen összegben szeretnénk tankolni és lehúzzuk a bankkártyát. Csak bankkártyás fizetés lehetséges. Ezután elvégezzük a tankolást és készen is vagyunk. Van olyan opció is, hogy tele, aminek ugye előre nem tudni az árát, akkor azt kell kiválasztani és annyit fognak levonni a kártyáról, amennyi a végösszeg lett.

A sebességkorlátozás Izland főútjain általában 90 km/h, néhol láttunk csak 110 km/h táblát. Ennek ellenére sokan mennek jóval többel is, a kamionok is bátran előznek, mégis érdemes betartani a szabályokat. Nem a világ legdrágább országában kéne összeszedni egy gyorshajtási büntetést, igaz?

ÁRAK

Jártam már több skandináv országban is, de Izland valóban viszi a prímet, ha drágaságról van szó. A jó hír viszont, hogy a legtöbb látnivalóhoz nem kell belépőt fizetni, mivel ugye természeti látnivalókról van szó többnyire. A múzeumok persze fizetősek, de általában nem azért utazik az ember Izlandra.

Élelmiszer bevásárláshoz érdemes a Bónus vagy Nettó üzletekbe menni, mivel ezek számítanak “olcsó” szupermarketeknek és itt megtalálhatunk mindent, amire szükségünk lehet kaja szempontból. A szuvenír izlandi csokikat is itt lehet megvenni, amiknek mellesleg elég érdekes íze van, inkább sósak, mint édesek.

SARKI FÉNY

Télen Izland egyik legnagyobb vonzereje, hogy látni lehet a sarki fényt. Ha szerencséd van, persze. Nekünk sajnos nem volt. Ahhoz, hogy látni lehessen a gyönyörű fényjátékot több tényező is szükséges: tiszta égbolt, minél sötétebb hely, lehetőleg semmi fényszennyezés és naptevékenység. És főleg egy jó nagy adag szerencse, hogy ezek mind egy időben történjenek. Mi befizettünk egy buszos túrára, ahol elvittek egy helyre és onnan figyeltünk kb. 1 órán át az eget, de sajnos nem láttunk semmit. Ráadásul azon a helyen útközben kb. 4 busznyi ember gyűlt össze, nem mi voltunk az egyetlenek. (A privát túrák sajnos dupla, de inkább tripla annyiba kerülnek, mint a buszos verzió.) A pozitív dolog viszont az, hogy a túrától számítva még 2 évig érvényes a jegyünk, tehát bármikor újra elmehetnénk egy újabb útra. Ez a legtöbb ilyen cégnél így van egyébként, ha nem látod a sarki fényt, akkor elmehetsz egy újabb túrára velük ingyen.

Hasznos oldalak: Sarki fény előrejelzés Izlandon , Reykjavík Sightseeing a cég, akivel mi voltunk a túrán

SZÁLLÁSOK

Izlandon a legtöbb szállás magánszállás, kiadó lakásokat, szobákat lehet bérelni, ez a legolcsóbb megoldás is. Mi mégis hotelekben szálltunk meg, mivel téli szezonban aránylag kedvező árakon lehetett ezeket is foglalni. Nyáron biztos nem tudtuk volna bevállalni, mert kétszer-háromszor annyiba kerültek volna. Írok mindkét szállásunkról kis bemutatót, mert tudom őket ajánlani, mindkettővel meg voltunk elégedve.

Fosshotel Núpar
Ezen a szálláson 1 éjszakát töltöttünk, mivel túl sok időbe telt volna az oda-vissza vezetés Reykjavíkba. Az 1-es főút mentén helyezkedik el, nagyon szép környezetben, úgymond a semmi közepén. Tiszta, stílusos és tágas szobák, nagyon jó reggeli. Választékban nem volt hiány: felvágottak, sajtok, gofri, angol reggeli, gyümölcsök, friss kenyér stb. Minden volt. A recepciónál van egy olyan opció, hogy fel lehet iratkozni egy listára, ha szeretnéd, hogy felkeltsenek éjszaka, ha látható a sarki fény. Merthogy, ha szerencséd van, akár a szobádból is láthatod a szállás elhelyezkedésének köszönhetően. A parkolás is ingyenes a helyszínen.

First Hotel Kopavogúr
Itt 3 éjszakát töltöttünk és ugyan az előző szállás jobb volt, de ár-érték arányban a First Hotellel is meg voltunk elégedve. A szoba és a hotel itt is tiszta volt és stílusosan berendezett, illetve a parkolás is könnyen és ingyen megoldható volt a helyszínen. A reggeli szegényesebb volt, mint a Fosshotelben, itt csak hideg kaják volták, egyféle felvágott, sajt, lekvárok, nutella, gyümölcsök, joghurt ilyesmik. A sarki fényes túrára, amire jelentkeztünk eljöttek értünk a hotelhez, mivel benne volt a választható felvételi helyszínek között.

A MI 4 NAPOS ÚTITERVÜNK

1. nap

izland1

A WizzAir közvetlen járatával utaztunk Reykjavíkba, ami délelőtt 10 óra körül szállt le. Megkerestük az autóbérlős cég emberét, aki elvitt minket autóval a telephelyükre. Az autó felvétele után pedig el is indultunk egyenesen a Déli-part felé és útba ejtettük a következő látnivalókat:

Seljalandsfoss
Az 1-es főút mentén található ez a 60 méter magas vízesés. Keskeny ugyan, de nagy erővel zuhan alá a sziklaszirtről. Különlegessége, hogy be lehet menni mögé is, onnan megtapasztalni az erejét. A parkolásért 700 koronát kellett fizetni, belépő nincs a vízeséshez. Zárójelben megjegyzem, hogy nem láttunk senkit, aki ellenőrizte volna a parkolójegyeket (automatából lehet venni), tehát egy kevésbé forgalmas időszakban szerintem simán ki lehet hagyni.

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Skógafoss
Folytatva utunkat dél felé egy másik vízeséshez is eljutunk, a Skógafosshoz. Ez is 60 méter magas, de jóval szélesebb a Seljalandsfossnál. Emiatt sokkal grandiózusabbnak is tűnik és olyan aprónak érzi magát az ember a vízesés előtt állva.

Reynisfjara Beach
Sajnos nekünk kimaradt, mert már besötétedett, mire odaértünk, ezért nem is mentünk oda. Nagyon szép tengerparti szakasz, fekete homokkal és a parton magasodó bazaltoszlopokkal. A hullámokkal viszont vigyázni kell, mert akár el is sodorhatja az embert.

2. nap

izland2

Az első éjszakára a szállásunk a déli parton volt, aminek stratégiai oka volt. Túl távol volt Reykjavíktól néhány látnivaló, amit meg akartunk nézni, ahhoz, hogy egy nap alatt oda-vissza levezessük a távot, amikor nagyon korán sötétedik. Még így is elég sokat kellett vezetni aznap, de szerencsére nem egyhuzamban.

Jökulsárlón
Izland legismertebb gleccser lagúnája. Érdemes felkeresni, mert nem mindennapi látvány. “Jéghegyek” a vízben, gleccser a háttérben és a vízben még fókákat is láttunk. Különböző túrákra is be lehet fizetni, mint pl. jégbarlang látogatás vagy gleccser mászás.

Diamond Beach
A Jökulsárlónnal szinte szemben, az út túloldalán található a Diamond Beach, ami a parton álló jégdarabokról kapta a nevét.

Fjaðrárgljúfur Canyon
A visszafelé úton kis kitérőt tettünk ehhez a kimondhatatlan nevű kanyonhoz is. Nagyon szép volt és belépőt sem kellett fizetni. Mi pont behavazva láttuk, aminek külön varázsa volt, de csupa zölden is gyönyörű és körbe lehet sétálni a környékét. Estére visszaértünk Reykjavík mellé, ahol a fő hadiszállásunk volt.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

3. nap

izland3

Ezen a napon jártuk körbe a Golden Circle útvonalat.

Þingvellir Nemzeti Park
Ezen a linken találod azt a pontot a Google térképen, ahol érdemes parkolni, hogy bejárhasd a főbb látnivalókat. A parkolásért kellett fizetni (750 ISK), de maga a nemzeti park ingyenes. Ez a hely arról híres, hogy azon a területen fekszik, ahol az észak-amerikai és az eurázsiai kőzetlemez találkozik. Illetve Izland függetlenségét is itt kiáltották ki 1944-ben.

Strokkur gejzír
Izland legaktívabb gejzírje, mely 5-10 percenként kitör. Egy geotermikus mezőn helyezkedik el, ahol több bugyogó hőforrás található és gőzölög az egész terület.

Gullfoss
Ha még nem volt elég a vízesésekből, nézd meg a Gullfosst is. Teljesen más, mint az eddig látott vízesések. Hatalmas ereje van, kicsit Niagara feeling. Nem lehet közel menni hozzá, de nagyon szépen látni a kialakított kilátópontokról.

Kerid Crater
Bevallom, ez nekünk kimaradt, de ha belefér az időbe, akkor ajánlom ezt a vulkanikus krátert is felkeresni, amelyben ma egy tó található. Ide belépőt kell fizetni (400 ISK), mivel magánterületen van.

4. nap

Sajnos ez a nap kimaradt nekünk, amit azóta is nagyon sajnálok. Egy olyan rosszullét jött rám, ami miatt nem igazán tudtam elmozdulni a WC 5 méteres körzetéből. Így sajnos nem tudtunk elmenni sehova, az egész napot a szálláson töltöttük. Erre a napra volt betervezve, hogy először elmegyünk a Blue Lagoon-hoz, az ingyenes részéhez. Ugyanis nem feltétlen kell befizetni a drága belépőt, ha szeretnénk megcsodálni a türkiz vizet. A fürdő komplexum körül találhatunk még sok ilyen kis medencét, ahol ez a víz található és a parkolóból kisétálva ezek könnyen megtekinthetőek ingyen. Ennek ellenére, ha van rá időd és belefér a keretbe, akkor ne hagyd ki a fürdőzést a híres Kék Lagúnában. Jegyeket a hivatalos honlapon tudsz venni. Olcsóbb, ha hónapokkal előre megveszed vagy zárás előtt mész 1-2 órával.

izland4

Ez lett volna a reykjavíki városnézős útvonalunk. A Vitatorg nevű helyen a legolcsóbb a parkolás, amit találtam a közelben. (Az első óra 150 ISK, majd minden további óra 100 ISK) Innen gyalogosan könnyen körbe lehet járni a főbb látnivalókat.

• Sun Voyager | csónakot ábrázoló emlékmű a vízparton
  • Harpa Concert Hall | nagyon szép koncertépület hatalmas üvegablakokkal
  • Parlament
  • Városháza
  • Tjörnin-tó
  • Hallgrímskirkja | érdemes felmenni a templom tetejére, ahonnan nagyon szép kilátás nyílik a városra (1000 ISK a belépő)
  • Laugavegur | Reykjavík főutcája tele üzletekkel, éttermekkel és street arttal

Kaja: Icelandic Street Food (a Parlament közelében) | All you can eat étterem 2200 ISK/fő áron.

Perlan
Nem éppen olcsó program, de azért megemlítem, mert szerintem szuper lehet. “Természeti múzeum” és planetárium egyben. A múzeum részben hallhatjuk, láthatjuk és tapasztalhatjuk Izland természeti erőit. A planetáriumban a sarki fény elevenedik meg előttünk. És ha mindez nem lenne elég, akkor egy valódi jégbarlangba is beléphetünk.
Hivatalos weboldal

HASZNOS TIPPEK

• Ha spórolni szeretnél, akkor a legtöbbet a kaján lehetséges azzal, hogy itthonról csomagolt élelmiszereket viszel. Mi pl. vittünk lekvárt, mogyoróvajat, konzerv májkrémet (ezeket kizárólag feladott poggyászban, mivel folyadéknak számítanak! 100 ml/100 g méretben vihető csak kézipoggyászban.) és kenyeret is, szóval pár étkezésünk ilyen szendvicsekkel volt megoldva. Még így is jobban megéri a feladott poggyászért fizetni, mint kint a kajáért.
  • Próbáltam még itthon kevés pénzt váltani, de nem találtam sehol Izlandi koronát. Kiderült, hogy a legtöbb helyen nem is váltják nálunk. Reykjavík repülőterén váltottunk Euróról, mert szerencsére elég korrektül váltanak és amúgy se lett volna nagyon más opció. Az utólag megmaradt koronát is érdemes még indulás előtt visszaváltani a reptéren. Nekünk sajnos nem sikerült, mert kicsit késésben voltunk, nagy nehezen viszont Budapesten találtam egy pénzváltót az Astoriánál, ahol visszaváltották. Egyébként felesleges sok pénzt váltani, szinte mindenhol lehet kártyával fizetni.
  • Időjárás szempontjából valószínűleg a nyár ideálisabb lenne, hiszen nincs olyan hideg (15 fok körül), de a tél sem olyan vészes azért (többnyire -1-2 fok volt ottjártunkkor). Ugyanakkor, sokszor elég szeles az idő és eső is gyakran előfordul, ezért érdemes vízálló cipőt vinni és rétegesen öltözködni.
  • Izlandon nagyon jó minőségű a csapvíz, így vigyetek magatokkal újratölthető kulacsot és meg lehet spórolni a műanyag flakonos vizek árát. Nem mellesleg pedig környezettudatosabb is.
  • Számunkra a legnagyobb hátrány a téli utazásban a kevés világos óra volt. Ilyenkor későn, 11 óra körül kelt fel a nap, de délután 4-kor meg már sötétedett be. Alig pár óránk volt csak felfedezni, pedig látnivaló az lett volna bőven.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Mindent figyelembe véve, én csak ajánlani tudom, hogy télen látogass el Izlandra, ha szeretnéd olcsó(bba)n megúszni az utazást ebbe a drága, de gyönyörű országba. 4-5 nap alatt meg lehet nézni a főbb látnivalókat a Déli-parton, a Golden Circle útvonalat bejárni és körbesétálni Reykjavíkot.

Te jártál már Izlandon? Vagy még rajta van a bakancslistádon? Mondd el a kommenteknél!